۰۲۱-۴۱۵۳۵

فرودگاه‌های برتر ۲۰۲۲

کیفیت خدماتی که فرودگاه‌ها ارائه می‌دهند، از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در کیفیت سفر افراد است. در واقع برای مسافرت‌های هوایی، فروگاه، بخشی از سفر افراد است. بطوریکه گاهی به دلایلی چندین ساعت را باید در فرودگاه بمانند. بنابراین اگر فرودگاه امکانات کافی و خدمات مناسب ارائه ندهد، مسافران در حین بخش سفر خود راحت نخواهند بود. شرکت رتبه بندی هوانوردی SkyTrax بر اساس یک نظر سنجی سالانه که توسط مسافران انجام شده است، فرودگاه‌های برتر ۲۰۲۲ را معرفی کرده است که آسیا و اروپا در این لیست غالب بودند. این سازمان از نظرسنجی‌های جهانی رضایت مشتری از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ برای تعیین فرودگاه‌های برتر استفاده کرده است. در زیر نگاهی به این نظر سنجی انداخته و شما را با ۲۰ رتبه برتر فرودگاه‌ها در ۲۰۲۲ آشنا می‌کنیم.

 

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ (Hong Kong International Airport)

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ از رتبه ۱۰ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۲۰ در سال ۲۰۲۲ سقوط کرده است. این فرودگاه دروازه ورود به هنگ کنگ بوده و زمانی به عنوان یکی از بزرگترین فرودگاه های باری و مسافری در جهان خدمات ارائه می‌داد. البته ناگفته نماند که فرودگاه هنگ کنگ، همچنان عنوان بهترین فرودگاه با کمتر از دو میلیون مسافر را به خود اختصاص داده است. همچنین این فرودگاه به عنوان پایگاه ایرلاین‌ها یا خطوط هوایی همچون Cathay Pacific، Cathay Dragon، Hong Kong Airlines، Hong Kong Express Airways و حمل‌ونقل باری Air Hong Kong عمل می‌کند.

 

فرودگاه بین المللی وین (Vienna International Airport)

فرودگاه بین المللی وین نسبت به سال قبل یعنی سال ۲۰۲۱، چهار رتبه جهش داشته و از رتبه ۲۳ به ۱۹ رسیده است. فرودگاه وین دروازه‌ای به اروپای مرکزی، اروپای شرقی و خاورمیانه بوده و خدمات فوق‌العاده‌ای که این فرودگاه ارائه می‌کند، آن را مستحق کسب این رتبه در بین برترین فرودگاه‌های جهان کرده است.

 

فرودگاه بین المللی گوانگژو بایون (Guangzhou Baiyun International Airport)

مسافران تور چین با فرودگاه بین المللی گوانگژو بایون چین آشنا هستند. این فرودگاه در سال ۲۰۲۲ با چهار پله سقوط نسبت به سال گذشته رتبه ۱۸ را به خود اختصاص داد. این فرودگاه علاوه بر کسب رتبه بین ۲۰ فرودگاه برتر، جوایز دیگری از جمله جایزه بهترین فرودگاه چین، تمیزترین فرودگاه چین و بهترین فرودگاه با بیش از ۴۰ میلیون مسافر را نیز کسب کرده است. همچنین گوانگژو به عنوان یک مرکز برای خطوط هوایی چین جنوبی، فدکس اکسپرس، خطوط هوایی شنژن، خطوط هوایی هاینان و خطوط هوایی چین شرقی خدمات ارائه می‌دهد. مسافران تور گوانجو در سفر به اینجا با فرودگاه‌های با خدمات بالای رفاهی مواجه می‌شوند.

 

فرودگاه بین المللی کپنهاگ (Copenhagen Airport)

فرودگاه کپنهاگ دروازه ورود به منطقه اورسوند دانمارک به شمار می‌آید. این فرودگاه از رتبه ۱۸ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۱۷ در سال ۲۰۲۲ رسیده و همچنان در بین فرودگاه‌های برتر قرار دارد. این فرودگاه همچنین جایزه بهترین عملکرد و پردازش را در زمینه مهاجرت ارائه کرده است. فرودگاه کپنهاگ مرکز خطوط هوایی اسکاندیناوی و شاتل هوایی نروژی و شرکت هواپیمایی دانمارکی DAT است.

 

فرودگاه بین المللی مادرید-باراخاس (Madrid-Barajas Airport)

فرودگاه مادرید-باراخاس اسپانیا در سال ۲۰۲۲ موفق شد با چهار پله صعود در رتبه ۱۶ برترین فرودگاه‌های جهان قرار بگیرد. این فرودگاه به عنوان دروازه مادرید و همچنین یک نقطه اتصال محبوب برای اروپاییانی است که به آمریکای لاتین سفر می‌کنند. همچنین مادرید-باراخاس یک فرودگاه مرکزی برای خطوط هوایی Iberia، Air Europa، easyJet، Ryanair و Vueling به حساب می‌آید.

 

فرودگاه بین المللی اسخیپول آمستردام (Amsterdam Schiphol Airport)

فرودگاه شیپول آمستردام در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ سه پله سقوط کرد و در جایگاه پانزدهم فرودگاه‌های برتر قرار گرفت.  این فرودگاه یکی از شلوغ‌ترین و بزرگترین فرودگاه‌های جهان بوده و درواقع دروازه‌ای به اروپا و کشور هلند محسوب می‌شود. آمستردام همچنین برنده جایزه بهترین وب سایت فرودگاهی و خدمات دیجیتالی نیز شده است. این فرودگاه هلندی حامل پرچم KLM، KLM Cityhopper، KLM Cargo و باربری Martinair است که به عنوان یک سیستم حمل و نقل مهم شناخته می‌شود.

 

فرودگاه بین المللی دبی (Dubai International Airport)

فرودگاه بین‌المللی دبی بدون شک باید در لیست برترین فرودگاه‌های دنیا دیده می‌شد. به طوری که این فرودگاه امسال پنج پله صعود کرد و رتبه ۱۴ را به خود اختصاص داد. این فرودگاه دروازه بزرگی برای ورود به امارات متحده عربی و ابته مسافران تور دبی است. فرودگاه بین المللی دبی یکی از بزرگترین فرودگاه‌های خاورمیانه بوده و یک مرکز حمل بار در منطقه است. از آنجایی که دبی به یک مرکز کلیدی برای امارات تبدیل شده است جای تعجبی نخواهد بود که بزرگترین ناوگان هواپیماهای جامبو جت ایرباس A380 را دارا باشد. همچنین این فرودگاه محل استقرار FedEx Express و Flydubai است. 

 

 

فرودگاه بین المللی هیترو لندن (London Heathrow Airport)

فرودگاه هیترو لندن در سال ۲۰۲۲ بر خلاف سال‌های گذشته دیگر جز ۱۰ فرودگاه برتر نبوده و در رده سیزدهم لیست قرار گرفته است. این فرودگاه یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بوده و دروازه بین المللی اصلی به لندن است. ناگفته نماند که هیترو پایگاهی برای بریتیش ایرویز و یک شهر متمرکز برای ویرجین آتلانتیک است.

 

فرودگاه بین المللی چوبو سنتر ایر (Chubu Centrair International Airport)

اگر مسافر بهترین مقاصد سفر خانوادگی باشید، حتما با فرودگاه بین المللی Chubu Centrair ژاپن آشنا می‌شوید. این فرودگاه در سال ۲۰۲۲ با یک رتبه صعود ازسال قبل، به رتبه ۱۲ این لیست رسید. این فرودگاه دروازه ورود به منطقه Chubu بوده و بهترین فرودگاه منطقه‌ای جهان نام دارد. همچنین چوبو یک مرکز خطوط هوایی آل نیپون و جت استار ژاپن و یک شهر متمرکز برای خطوط هوایی ژاپن و باربری هوایی است.

 

فرودگاه بین المللی هلسینکی-وانتا (Helsinki-Vantaa Airport)

فرودگاه هلسینکی-وانتا فنلاند با دو پله جهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به عنوان شماره ۱۱ بهترین فرودگاه جهان در سال ۲۰۲۲ انتخاب شد. این فرودگاه همچنین عنوان بهترین فرودگاه شمال اروپا را به خود اختصاص داده است. هلسینکی میزبان شرکت هواپیمایی Finnair پرچمدار فنلاند و شرکت هواپیمایی منطقه‌ای نوردیک نورا است.

 

فرودگاه بین المللی کانسای (Kansai International Airport)

فرودگاه بین المللی کانسای در رتبه ۱۰ لیست فرودگاه‌های برتر ۲۰۲۲ قرار دارد. این فرودگاه دروازه اصلی به منطقه اوزاکای ژاپن است. کانسای علاوه بر قرار گرفتن در رتبه ۱۰، دو جایزه دیگر از جمله بهترین ترمینال ارزان قیمت و بهترین فرودگاه برای تحویل چمدان را نیز به دست آورده است. ناگفته نماند که تمام خطوط هوایی نیپون، فدکس اکسپرس، خطوط هوایی ژاپن، جت استار ژاپن، خطوط هوایی نیپون کارگو و هلو در کانسای مستقر هستند.

 

فرودگاه بین المللی زوریخ (Zurich Airport)

فرودگاه زوریخ در سال ۲۰۲۲  رتبه خود را در بین ۱۰ فرودگاه برتر حفظ کرده اما از رتبه هفتم در سال ۲۰۲۱ دو پله سقوط کرده و به رتبه دهم رسیده است. این فرودگاه یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های سوئیس است که به عنوان مقری برای Edelweiss Air و Swiss International Airlines عمل می‌کند. در طول سال‌ها فرودگاه بین المللی زوریخ برنده جوایز متعددی نیز شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از بهترین فرودگاه برای پردازش امنیتی و تمیزترین فرودگاه اروپا.

 

فرودگاه بین المللی استانبول (Istanbul Airport)

فرودگاه استانبول که در سمت اروپایی ترکیه قرار دارد، با ۹ پله صعود  از رتبه ۱۷ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۸ در سال ۲۰۲۲ رسیده است. فرودگاه استانبول فرودگاهی جدید است که رسما در آوریل ۲۰۱۹ افتتاح شده و به دروازه بین المللی اصلی شهر تبدیل گردیده است. ناگفته نماند فرودگاه استانبول همچنان در حال توسعه است و تا سال ۲۰۲۵ قرار است به بزرگترین فرودگاه جهان از نظر ترافیک مسافری تبدیل شود که توانایی جابجایی ۲۰۰ میلیون مسافر در سال را دارد. همچنین فرودگاه استانبول خانه ترکیش ایرلاینز بوده و چندین جوایز دیگر از جمله مناسب‌ترین فرودگاه برای خانواده‌ها، بهترین فرودگاه از نظر مراکز خرید، بهترین فرودگاه جنوب اروپا و بهترین فرودگاه با ۳۰ تا ۴۰ میلیون مسافر را دریافت کرده است. در سفر با تور استانبول، در این فرودگاه آٰرامش و نظم را تجربه خواهید کرد.

 

فرودگاه بین المللی مونیخ (Munich Airport)

فرودگاه مونیخ در سال ۲۰۲۲ در بین ۱۰ فرودگاه برتر باقی مانده و نسبت به سال ۲۰۲۱ تنها یک پله سقوط کرده است. این فرودگاه چندین جوایز دیگر از جمله بهترین فرودگاه اروپای مرکزی، بهترین فرودگاه با ۱۰ تا ۱۵ میلیون مسافر و داشتن بهترین هتل  فرودگاهی را به دست آورده است. همچنین مونیخ یکی از شلوغ‌ترین شهرهای آلمان از نظر ترافیک مسافری بوده و به عنوان یک مرکز برای Lufthansa و Lufthansa CityLine خدمات ارائه می‌دهد.

 

فرودگاه بین المللی شارل دوگل پاریس (Paris Charles de Gaulle Airport)

فرودگاه شارل دوگل پاریس با افتخار با نه پله صعود از رتبه ۱۵ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ششم در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این فرودگاه یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان و همچنین بهترین فرودگاه اروپا و بهترین فرودگاه اروپای غربی نام گرفته است. شارل دوگل خانه ایرفرانس، ایرفرانس کارگو و فدکس اکسپرس است.

 

فرودگاه بین المللی اینچئون (Incheon International Airport)

فرودگاه بین‌المللی اینچئون کره جنوبی در رتبه‌بندی پنج فرودگاه برتر جهان قرار دارد. این فرودگاه یک دروازه بین المللی بزرگ و میزبان چندین شرکت هواپیمایی از جمله ایر بوسان، ایر اینچئون، ایر سئول، خطوط هوایی آسیانا، ایستار جت، فدکس اکسپرس، ججو ایر، جین ایر، کره ای ایر، باربری هوایی قطبی و تی وی و یک شهر متمرکز فرودگاهی برای تای ایرویز، خطوط هوایی چین شرقی و خطوط هوایی جنوبی چین هم است.

 

فرودگاه بین المللی ناریتا (Narita International Airport)

فرودگاه بین المللی ناریتا ژاپن در سال۲۰۲۲ در بین پنج فرودگاه برتر باقی مانده و در رتبه چهارم را از آن خود کرده است. این فرودگاه دومین فرودگاه بزرگ در شهر و یک دروازه اصلی بین المللی به منطقه توکیو بزرگ محسوب می‌شود. ناریتا به عنوان بهترین فرودگاه برای پنج تا ۱۰ میلیون مسافر انتخاب شده و به عنوان مرکز خطوط هوایی ژاپن، آل نیپون ایرویز، جت استار ژاپن، خطوط هوایی نیپون کارگو، هلو، اسپرینگ ایرلاینز ژاپن و ZIPAIR توکیو خدمات با کیفیت فرودگاهی ارائه می‌کند.

 

فرودگاه بین المللی چانگی سنگاپور (Singapore Changi Airport)

مسافرت با تور کوالالامپور، سنگاپور شما را به فرودگاه چانگی سنگاپورمی‌رساند. فرودگاهی که پس از دست دادن تاج رتبه اولی خود در سال ۲۰۲۱، به عنوان سومین فرودگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است. این فرودگاه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ عنوان برتر را در دست داشت. فرودگاه چانگی امسال همچنان جوایز متعددی از جمله بهترین کارکنان فرودگاه در جهان و آسیا، بهترین غذاخوری فرودگاهی و بهترین فرودگاه برای دو تا پنج میلیون مسافر را از آن خود کرد. چانگی دارای امکانات رفاهی متعددی مانند استخر شنا و سینما است و خطوط هوایی سنگاپور، جت استار آسیا ایرویز، اسکوت و سیلک ایر را در خود جای داده است.

 

فرودگاه بین المللی توکیو (Tokyo International Airport)

فرودگاه بین‌المللی توکیو که معمولاً با نام فرودگاه هاندا شناخته می‌شود، بار دیگر در سال ۲۰۲۲ دومین فرودگاه برتر جهان شده است. این فرودگاه شلوغ‌تر از دو فرودگاهی است که به توکیو خدمات رسانی می‌کنند و سال‌ها فقط به پروازهای داخلی و منطقه‌ای محدود شده بود. با این حال، پروازهای بین المللی در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شده و این فرودگاه به یک گزینه مناسب برای ورود مسافران خارجی به توکیو محسوب می‌شود. همچنین این فرودگاه امسال برنده جوایز انگشت شمار دیگری از جمله تمیزترین فرودگاه جهان، بهترین فرودگاه داخلی جهان، داشتن بهترین امکانات در دسترس و بهترین فرودگاه آسیا نیز شد. هانداخانه Air Do، Japan Airlines، All Nippon Airways، Skymark Airlines و Skynet Asia Airways است.

 

فرودگاه بین المللی حمد (Hamad International Airport)

در نهایت نوبت به معرفی بهترین فرودگاه ۲۰۲۲ رسید. فرودگاه بین المللی حمد دوحه بار دیگر توانست عنوان بهترین فرودگاه جهان را در سال ۲۰۲۲ نیز از آن خود کند. حمد پس از جایگزینی فرودگاه قدیمی این کشور در سال ۲۰۱۴، دروازه اصلی قطر برای ورود مسافران تور قطر محسوب می‌شود. این فرودگاه دارای امکانات رفاهی متنوع و با کیفیتی است که به خاطر آن عنوان برترین فرودگاه سال ۲۰۲۲ را از آن خود کرده است. فرودگاه حمد دارای  یک قطار مسافربری بوده که مسافران را به راحتی بین ترمینال‌های فرودگاه جابه جا می‌کند. به عنوان نکته آخر نیز شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اصلی‌ترین ایرلاین مستقر در حمد است.

 

منبع