ورزش‌های منحصر به فرد در آسیای جنوب شرقی

خواندنی ها 07 تیر ، 1399 4 دقیقه

چه بپذیریم و چه نخواهیم قبول کنیم، واقعیت این است که بسیاری از ورزش‌های رایج محصول تمدن غربی هستند. اما قبل از اینکه اروپایی‌ها فوتبال و بدمینتون را به آسیای جنوب شرقی بیاورند، این محدوده از کره زمین چه حرفی برای گفتن داشت؟ بله، این خطه نیز به نوبه خود ورزش های خاصی دارد که هر کدام از ارزش بالایی در میان مردمانش برخوردارند. و ما در این مقاله به معرفی ورزش‌های منحصر به فرد آسیای جنوب شرقی خواهیم پرداخت.

Arnis

این ورزش بومی فیلیپین، یک هنر رزمی مبتنی بر سلاح است. بر خلاف سایر هنرهای رزمی، آموزش در این زمینه از همان ابتدا با سلاح آغاز می‌شود و تا دست خالی پیش می‌رود. در این میان تکنیک‌هایی با چوب و شمشیر طرفداران بیشتری دارند.

Muay

اگر می‌خواهید با یکی از ورزش‌های منحصر به فرد تایلند، کامبوج، لائوس و میانمار آشنا شوید، باید بگوییم که کیک بوکسینگ یا همان موی تای ورزش امضایی این مناطق است. اعتقاد بر این است که این ورزش در کشورهای مختلف اختلافاتی دارد، اما در این میان تایلند گوی سبقت را از رقبا ربوده و این ورزش عمدتا با عنوان موی تای در سراسر جهان مطرح می‌شود که البته چندان به مذاق رقبا خوش نمی‌آید که تحت این عنوان به این ورزش بپردازند.

در این رابطه کامبوج تا آنجا پیش رفت که در اعتراض به این نام، از رقابت در مسابقات جهانی خارج شد. به هر حال آنچه مسلم است این است که موی تای، محبوب‌ترین ورزش در رده کیک بوکسینگ آسیای جنوب شرقی به شمار می‌آید و به طور موقت بعنوان یکی از ورزش‌های المپیک شناخته شده است.

Pencak Silat

این ورزش که یکی از هنرهای رزمی در تایلند، اندونزی، مالزی و سنگاپور است برای اولین بار به عنوان ورزش مدال آور در بازی‌های SEA 1987 در جاکارتا معرفی شد. و ورزشکاران این کشورها خوشحالند و می‌دانند با مطرح شدن این ورزش، شانس بالاتری برای کسب مدال دارند.

Vovinam

بسیار خوب، ما به شما قول می‌دهیم این ورزش آخرین هنر رزمی در این لیست باشد. Vovinam، یک هنر رزمی محبوب در ویتنام است که در مقایسه با بقیه موارد یاد شده، سابقه طولانی ندارد و تنها در سال 1938 توسط Nguyen Loc مطرح شد.

Vovinam برای ارائه یک تکنیک کارآمد از دفاع شخصی ایجاد شده و دوره‌های آموزشی آن کوتاه مدت است. این هنر رزمی، در بازی‌های SEA 2011 در جاکارتا و پالمبانگ معرفی شد. بعلاوه Vovinam برای حضور در بازی‌های 2019 SEA در مانیل فیلیپین انتخاب شد، اما بعدا از لیست نهایی ورزش‌های این سری مسابقات حذف شد.

Sepak Takraw

این ورزش اصیل و سنتی در آسیای جنوب شرقی که با قاطعیت در سراسر منطقه بازی می‌شود، از دو کلمه تشکیل شده که  sepak در زبان مالایی به معنای ضربه زدن  و Takraw در زبان تایلندی به توپ مورد استفاده در بازی اشاره دارد. این بازی مشابه والیبال و بدمینتون، با در نظر گرفتن یک تور در وسط زمین برگزار می‌شود اما بر خلاف والیبال، بازیکنان مجاز به دست زدن به توپ نیستند و در عوض باید از پاها، سر، زانو و قفسه سینه برای اینکار استفاده کنند. در واقع برای موفق شدن در این ورزش، به مهارت‌های آکروباتیک و ورزشکاری بسیاری نیاز است.

هر کشوری در آسیای جنوب شرقی، دارای قوانین و سنت‌های منحصر به فرد خود برای برگزاری این بازی است. این ورزش از سال 1990 در بازی‌های آسیایی پکن چین،  بعنوان یک بازی آسیایی گنجانده شد و خدا را چه دیدید، شاید روزی این ورزش در لیست بازی‌های المپیک نیز مطرح شود. گفتنی است که این ورزش، به عنوان ورزش ملی مالزی در نظر گرفته می‌شود، اما این تایلند است که در تاریخ بازی‌های آسیای جنوب شرقی در این زمینه مدال آورده است.

Chinlone

Chinlone، در اصل یک بازی رقابتی است که بخشی از آن ورزش و بخشی از آنرا رقص تشکیل می‌دهد. این ورزش، اولین بار در بازی‌های آسیای جنوب شرقی 2013 در نایپیداو میانمار معرفی شد.

Shuttlecock

بازی‌های SEA 2003 در سال 2003 شاهد معرفی Shuttlecock به عنوان یک ورزش مدال آور بودند. این ورزش، تنها بازگشت خود را در بازی‌های SEA 2009 در وینتیان لائوس انجام داده است. اگرچه این بازی ریشه در چین دارد، اما در کشورهایی مانند ویتنام و کامبوج بسیار محبوب است. اسم این بازی مشابه اسم توپ بازی بدمینتون است، بنابراین ما آنرا پا بدمینتون می‌نامیم تا اشتباه گرفته نشود و بلافاصله قادر خواهید بود تصور کنید که این بازی چگونه انجام می‌شود. در این بازی هم، بازیکنان مجاز به استفاده از دستان نیستند.

در این مقاله با ورزش‌های منحصر به فرد در آسیای جنوب شرقی آشنا شدیم. کشورهای واقع در آسیای جنوب شرقی عبارتند از لائوس، اندونزی، کامبوج، ویتنام، سنگاپور، مالزی، تایلند و فیلیپین. برخی از این ورزش‌های منحصر به فرد، با عناوین و آداب متفاوتی در این کشورها برگزار می‌شوند. به هر حال بسیاری از این ورزش‌ها در جهان نیز، طرفدارانی یافته‌اند و پتانسیل مطرح شدن در المپیک را دارا هستند. 

مشاوره رایگان