حمل و نقل تایلند | از اجاره موتور تا توک‌توک سواری

راهنمای سفر 06 بهمن ، 1402 4 دقیقه

عکس: thailandessential.com

تایلند کشوری مملو از تفریحات متنوع و طبیعت منحصر به فرد است که این روزها به یکی از اصلی‌ترین مقاصد توریستی دنیا تبدیل شده است. به طوری که از سواحل بکر گرفته تا جنگل‌های انبوه، معابد باستانی، صخره‌های مرجانی، بازارهای شناور و در نهایت غذاهای متنوع خیابانی را می‌توانید در آن به راحتی پیدا کنید. اما چگونه می‌توان در سفر به این کشور رنگارنگ از همه موارد فوق دیدن کرده و نهایت لذت را از سفر خود برد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت تایلند امکانات حمل و نقل ارزان و در عین حال متنوعی را به توریست‌های خود عرضه می‌کند. به طوری که گردشگران می‌توانند به راحتی در سطح شهرهای آن به گشت و گذار پرداخته و حتی از شهری به شهر دیگر بروند. در ادامه مطالب همراه ما باشید تا شما را با رایج‌ترین و محبوب‌ترین وسیله‌های حمل و نقل تایلند آشنا کنیم.

 

معرفی وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند

قبل از معرفی تک تک وسیله‌های حمل و نقل تایلند باید بگوییم که برخی از آن‌ها به قدری جذاب و دوست داشتنی هستند که گردشگران حتی در مواقع غیر ضروری نیز دوست دارند سوار بر آن‌ها شده و در سطح شهر به گشت و گذار بپردازند! پس اگر قصد سفر با تور تایلند را دارید، همراه ما باشید تا به معرفی تک تک گزینه‌های جابجایی در این کشور توریستی بپردازیم:

 

  • حمل و نقل با توک توک در تایلند

توک توک (Tuk Tuk) معروف‌ترین وسیله حمل و نقل تایلند است. توک توک یک وسیله نقلیه ۳ چرخ است که می‌تواند حدود ۲ تا ۳ مسافر را در خود جای داده و آن‌ها را در مسافت‌های کوتاه در شهرها جابجا کند. توک توک به عنوان یک وسیله حمل و نقل بومی، جاذبه‌ای از تایلند در بین گردشگران نیز محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۵۰۰۰ توک توک در خیابان‌های شهرهای تایلند (عمدتا بانکوک) تردد می‌کنند و کرایه‌ها از حدود ۸۰ تا ۱۵۰ بات (واحد پول تایلند) متغیر است. از آنجایی که توک‌توک‌ها مانند اکثر تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها متر ندارند، توصیه می‌شود گردشگران قبل از سوار شدن به آن‌ها با راننده بر سر قیمت به توافق برسند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات توک توک می‌تواند گزینه گرانتری از تاکسی باشد. بنابراین توصیه می‌شود قبل از سواری شدن حتما چانه زده و از چند جا قیمت بپرسید. راننده‌های توک توک دوست دارند از توریست‌ها هزینه‌های بسیار بالایی را دریافت کنند.

  عکس: tripsavvy.com

 

  • حمل و نقل با تاکسی در تایلند

تاکسی یک وسیله حمل و نقل راحت و در عین حال ارزان در تایلند برای طی کردن مسافت‌های کوتاه است. به خصوص در روزهای گرم سال اگر می‌خواهید از گرمای هوا در امان باشید قطعا تاکسی گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. شما می‌توانید به منظور حمل و نقل تایلند با تاکسی از قبل برنامه‌هایی ماند اوبر (Ober) را بر روی تلفن همراه خود (چیزی شبیه به اسنپ) نصب کرده و از طریق آن تاکسی‌های قیمت مناسبی را کرایه کنید. اگر از این قبیل از برنامه‌ها استفاده نکردید حتما قبل از سوار شدن به تاکسی از سالم بودن تاکسی‌متر آن مطمئن شوید. کرایه تاکسی در تایلند از ۳۵ بات شروع شده و به ازای هر یک کیلومتر ۵ بات به آن اضافه می‌گردد. البته هنگامی که در ترافیک گیر کنید، نرخ تاکسی به ۲ بات در دقیقه کاهش می‌یابد.

عکس: au.hotels.com

 

  • حمل و نقل با موتور سیکلت در تایلند

از دیگر گزینه‌های بسیار پرطرفدار حمل و نقل تایلند، موتورسیکلت است که حتی به صورت تاکسی نیز در دسترس بوده و با نام تاکسی موتورسیکلت (Motorcycle Taxi) شناخته می‌شود. این وسیله جابجایی را می‌توان تقریباً در هر نقطه‌ای از تایلند (به استثنای برخی مناطق روستایی) آن پیدا کرد. البته توجه داشته باشید که موتورسواری در تایلند به خصوص در روزهای آفتابی می‌تواند کمی اذیت کننده باشد. از همین رو معمولا برای پیمودن مسافت های کوتاه استفاده می شوند. کرایه‌های این وسیله نقلیه نیز بسته به مسافتی که طی می‌کنید، متغیر بوده و حدودا بین ۲۰ الی ۱۰۰ بات متفاوت است.

عکس: adventureinyou.com

 

  • حمل و نقل با Songthaew در تایلند

Songthaew یک خودروی ۴ چرخ است که مانند کامیون کوچک در تایلند برای جابجایی مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد. Songthaew را می‌توان ارزان‌ترین گزینه برای حمل و نقل تایلند دانسته که نه صرفا برای جایجایی بلکه برای تفریح و جذابیتی که در بین توریست‌ها دارد نیز بسیار مورد توجه است. این وسیله از دو ردیف صندلی که در پشت آن تعبیه شده تشکیل شده و نکته جالب اینکه زنگ‌هایی در بالای سقف آن کار گذاشته‌اند تا افراد به محض رسیده به مقصد آن را فشار داده و خودرو را متوقف کنند. کرایه سوار شدن به Songthaew نیز بسته به مسافتی که مسافران قصد طی کردن آن را دارند متفاوت است اما در حالت کلی از ۱۰ بات شروع می‌شوند.

عکس: travelwanderlust.co

 

  • حمل و نقل با اتوبوس در تایلند

شهرهای بزرگ تایلند به خصوص بانکوک طیف گسترده‌ای از اتوبوس‌های VIP مجهز به سیستم تهویه مطبوع را در خیابان‌های خود به کار گذاشته که توریست‌ها می‌توانند از خدمات اتوبوسرانی نیز در سفر به این کشور زیبا و دوست داشتنی بهره ببرند. هزینه حمل و نقل تایلند با اتوبوس در بانکوک از ۷ بات شروع می‌شود. البته توجه داشته باشید که این مبلغ برای سوار شدن به اتوبوس‌های دولتی بوده و در صورتی که قصد سوار شدن به اتوبوس‌های خصوص و بین شهری را داشته باشید باید هزینه بیشتری را بابت تهیه بلیط پرداخت کنید. نکته قابل توجه دیگر اینکه اتوبوس‌های دولتی در مقایسه با تاکسی‌ها و تاکسی‌های موتوری برای مسیرهای کوتاه یک جایگزین مناسب و مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شوند.

عکس: holidify.com

 

  • حمل و نقل با Skytrain در تایلند

تا این بخش از مقاله به وسیله‌هایی از حمل و نقل تایلند اشاره شد که تقریبا در تمامی شهرهای توریستی این کشور می‌توانستید آن‌ها را پیدا کنید؛ اما اگر قصد سفر به شهر بانکوک، پایتخت تایلند، را دارید Skytrain  نیز می‌تواند در لیست بهترین گزینه‌ها برای جابجایی در سطح شهر برای شما به شمار آید. Skytrain   یا به اصطلاح قطار آسمانی اغلب توسط مردم محلی این منطقه برای فرار از ترافیک در خیابان‌های شهر ترجیح داده شده و یک روش مقرون به صرفه در آن به شمار می‌آید. خدمات Skytrain  در بانکوک از ساعت ۵ صبح تا نیمه شب در روزهای دوشنبه تا جمعه ارائه می‌شود و امروزه دسترسی به تمامی نقاط این شهر را تقریبا فراهم کرده است. به طوری که حتی توریست‌ها می‌توانند با هزینه بسیار کم خود را از هتل به فرودگاه و برعکس به کمک آن برسانند. توجه داشته باشید که قطارهای ارتباطی فرودگاه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب کار می‌کنند.

عکس: au.hotels.com

 

  • حمل و نقل با مترو در تایلند

از دیگر گزینه‌های حمل و نقل تایلند که تنها برای مسافران شهر بانکوک در دسترس است، مترو MRT نام دارد. متروی MRT که با نام Blueline نیز شناخته می‌شود، یک شبکه راه‌آهن زیرزمینی است که بخش‌های مختلف شهر بانکوک را پوشش می‌دهد که از طریق Skytrain غیرقابل دسترسی هستند. این سیستم راه‌آهن با توقف در ۱۸ ایستگاه، امکان سفر مقرون به صرفه و در عین حال سریع را فراهم می‌کند و از تردد در جاده‌های شلوغ و درگیر شدن با ترافیک‌های سنگین جلوگیری می‌کند. خدمات مترو تایلند در بانکوک از ساعت ۶ صبح شروع شده و تا نیمه شب به استثنای روزهای شنبه و یکشنبه ادامه دارد.

عکس: en.wikipedia.org

 

رفرنس

https://www.holidify.com/pages/transportation-in-thailand-2709.html

مشاوره رایگان