جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول

راهنمای سفر 18 بهمن ، 1402 5 دقیقه

عکس: istanbulclues.com

خیابان استقلال از زمان امپراتوری عثمانی، محبوب‌ترین و جهانی‌ترین منطقه استانبول بوده است. بنابراین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول، طیف وسیعی از جاذبه‌های توریستی از جمله پاساژهای تاریخی، کافه‌ها، بارها و رستوران‌های چند صد ساله، مغازه‌های رنگارنگ و شیک و ساختمان‌هایی با معماری آرت نوو و نئوکلاسیک را شامل می‌شود.

مکان های توریستی خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید در سفر با تور استانبول است. بازدید از این خیابان طولانی، فرصتی برای تجربه انرژی و روح منحصر به فرد استانبول در ارگانیک‌ترین حالت آن را فراهم می‌کند. اینجا شلوغ‌ترین خیابان در شهر است که با خیابان پنجم در نیویورک یا خیابان آکسفورد در لندن قابل مقایسه است.

میدان تکسیم 

در ابتدای آشنایی با برترین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول، سری می‌زنیم به میدان تکسیم. نامگذاری میدانTaksim  از آنجا می‌آید که در گذشته اینجا مرکز توزیع آب بوده   توزیع در زبان ترکی، به تقسیم یا تکسیم ترجمه می‌شود.

اشتباه نیست اگر بگوییم میدان تکسیم، قلب استانبول است. به این دلیل که تکسیم، اولین مکان در سازماندهی جشن‌ها یا اعتراضات در استانبول بوده است. با این حال، از نظر زیبایی شناسی، اینجا چیزهای زیادی به مسافران تور ترکیه ارائه نمی‌دهد.

مجسمه‌ای در میدان وجود دارد که نمادی از پایه گذاری جمهوری ترکیه است. در یک طرف دیگر، مجسمه مصطفی کمال آتاتورک در حالی که جنگ استقلال را رهبری می‌کند به تصویر کشیده شده است. تراموای نوستالژیک که با آن می‌توانید خیابان استقلال را طی کنید، از مقابل میدان تکسیم حرکت می‌کند و از پرطرفدارترین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول محسوب می‌شود. این تراموا، مسافرانش را از میدان تکسیم تا میدان تونل حمل می‌کند، درست به همان شیوه‌ای که در قرن نوزدهم این حرکت را آغاز کرد.

از دیگر جذابیت‌ها در این حوالی، می‌توان به موزه مادام توسو اشاره کرد که تنها ۱۰ دقیقه پیاده روی تا میدان تکسیم فاصله دارد. در این موزه، مجسمه‌های افراد مشهوری را خواهید یافت که هم در جهان و هم در فرهنگ ترکیه جایگاه مهمی دارند.

عکس: google.com

دبیرستان گالاتاسرای

در لیست برترین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول، به دبیرستان Galatasaray برمی‌خوریم که در حدفاصل میدان تکسیم و میدان تونل، دارای یک ورودی تاریخی است که فورا متوجه آن خواهید شد. اینجا دروازه‌ای است که هر روز صدها نفر در خیابان استقلال در آن جمع می‌شوند و به دبیرستان گالاتاسرای باز می‌شود که یکی از بهترین دبیرستان‌های استانبول و ترکیه است.

تاریخچه دبیرستان گالاتاسرای، به بایزید دوم برمی‌گردد که جانشین محمد فاتح شد. در داستان مربوطه آمده است که سلطان در دامنه کوه گالاتا، مشغول شکار بود که با شخصی به نام گل بابا برخورد کرد. گل بابا در یک کلبه کوچک زندگی ساده‌ای داشت، اما باغ اطراف خانه را به زیبایی تزئین کرد. بایزید دوم، زندگی گل بابا را تحسین کرد و پس از آن تحت تاثیر این دیدار، مدرسه و بیمارستانی ساخت.

دبیرستان گالاتاسرای در میان برترین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول، همچنین بعنوان یک اتصال برای بازدید از مکان‌های جالب توجه شهر عمل می‌کند. از اینجا می‌توانید به سمت چپ به طرف کوکورکوما بپیچید، یا به سمت راست به خیابان مشروطیت بروید یا مستقیما خود را به میدان تونل یا برج گالاتا برسانید که کمی دورتر از میدان قرار دارند.

علاوه بر این، اگر به خیابان ینی کارسی درست در کنار دبیرستان گالاتاسرای بروید، می‌توانید از کافه آرا نیز دیدن کنید. این کافه متعلق به آرا گولر، مشهورترین عکاس ترکیه است که اخیرا درگذشته است. و اگر همچنان در خیابان ینی کارسی به پیاده روی ادامه دهید، می‌توانید به راحتی به محله کوکورکوما برسید.

عکس: en.wikipedia.org

پاساژ چیچک

Cicek Pasaji یا پاساژ گل، یک پاساژ تاریخی است که شامل کافه‌ها، رستوران‌ها و بارهای جذاب بوده و در شمار جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول محسوب می‌شود. ساختمانی که پاساژ در آن قرار دارد، در سال ۱۸۷۰ ساخته شد. این پاساژ در ابتدا شامل یک آمفی تئاتر بود که در آتش سوزی از بین رفت. جالب است بدانید پس از انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷، بسیاری از زنان روسی در اینجا گل می‌فروختند.

این پاساژ، درست در مرکز خیابان استقلال واقع شده و از فضای زنده‌ای برخوردار است که در آن نوازندگان محلی، موسیقی جالب توجهی می‌نوازند و رستوران‌های معرو،ف غذاهای خوشمزه و پیش غذاهای لذیذ ارائه می‌دهند. درست در کنار این پاساژ، می‌توانید بازار ماهی بی اغلو و فروشگاه‌های سوغاتی را پیدا کنید.

پس از قدم زدن در بازار ماهی، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به کلیسای سه هوران، پاساژ اروپا و Uc Yildiz Sekerleme بزنید که یکی از بهترین فروشگاه‌های ترکیش دیلایت در استانبول به شمار می‌آید.

عکس: imageprofessionals.com

کلیسای سنت آنتونی پادوا

کلیسای St. Anthony of Padua، یکی از بهترین مکان‌های اینستاگرامی برای عکاسی بوده و جزو جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول به شمار می‌آید. وقتی جمعیت آشفته خیابان استقلال را پشت سر می‌گذارید و وارد حیاط این بنای زیبا می‌شوید، احساس می‌کنید در ونیز هستید.

از طرفی معماری نئوگوتیک کلیسای سنت آنتونی پادوآ، ظاهری مشابه به نوتردام به آن بخشیده است. گفتنی است این کلیسای کاتولیک که به سنت آنتونی تقدیم شده، در سال ۱۷۶۳ برای فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌های ساکن این منطقه ساخته شد. ساختمان اولیه، در جریان بازسازی خیابان تخریب گشت و سرانجام در سال ۱۹۱۱، مجددا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

عکس: en.m.wikipedia.org

خیابان اسمعلی مسیت

در ادامه گشت و گذار در میان محبوب‌ترین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول، به Asmali Mescit می‌رسیم که نام خود را از مسجد کوچکی گرفته است که در حال حاضر دیگر وجود ندارد. این خیابان، یکی از فعال‌ترین بخش‌ها در حوالی خیابان استقلال است و با رستوران‌های غذای دریایی و فضاهای تاریخی‌اش، مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در این میان، رستوران به نام ماوی ملک، به دلیل سرو غذاهای دریایی تهیه شده از صیدهای تازه و پیش غذاهای خوشمزه‌اش بیش از سایرین محبوبیت دارد.

از طرفی اسمعلی مسیت، بعنوان گذرگاهی بین خیابان استقلال و خیابان مشروطیت عمل کرده و به موازات خیابان استقلال شکل گرفته است. می‌توانید تعدادی از بهترین هتل‌ها در بی‌اوغلو، از جمله هتل پرا پالاس و سوهو هاوس را در این خیابان شاهد باشید.

عکس: google.com

میدان تونل

میدان Tunnel، نام خود را از تونل تکسیم-کاراکوی، سومین سیستم متروی قدیمی در جهان گرفته است  که از برترین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول به شمار می‌آید. این تونل، یک سیستم زیرزمینی دو ایستگاهه است که از سال ۱۸۷۵ فعالیتش را آغاز کرده است.

تونلی که در سال‌های آخر امپراتوری عثمانی ساخته شد، داستان جالبی دارد. یک فرانسوی به نام یوجین هانری گاوند که از بالا رفتن از تپه شیب‌دار خسته شده بود، یک سیستم مترو ایجاد می‌کند. از آنجایی که بی اوغلو در گذشته به سرعت در حال رشد و توسعه بوده، پروژه مترو نیز فرصت مناسبی برای تحقق پیدا می‌کند.

با این حال، توصیه می‌کنیم برای بازدید از جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول، به جای استفاده از این سیستم، پیاده روی کنید. زیرا پیاده روی، بهترین راه برای کشف یک شهر است. در اینصورت، می‌توانید خیابان گالیپ دده را از میدان تونل به سمت پایین دنبال کنید. این راه شما را به ترتیب به خانه گالاتا مولوی و برج گالاتا می‌رساند. همچنین بازدید از موزه‌ها یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان در خیابان استقلال انجام داد.

عکس: istanbulclues.com

سینمای مجستیک

و در انتهای گردش در میان جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول، به Majestic Cinema می‌رسیم که یک سینمای مدرن با پیچ و تاب قدیمی است و حس تازگی یک سینمای مستقل را دارد. محل نمایش فیلم، از سینمای سنتی کوچکتر است و فیلم‌های ترکی و انگلیسی زبان را ارائه می‌دهد. در اینجا می‌توانید در فضای آرامش بخش خانگی، از تماشای فیلم‌های پرفروش لذت ببرید.

گفتنی است این سینما، مجهز به جدیدترین سیستم صوتی یعنی Xpand 3D و سیستم‌های نمایش دیجیتال بوده و نویدبخش تجربه تماشای لذت‌بخشی به مهمانانش است. گفتنی است این سینما برای اولین بار، در سال ۲۰۰۳ بعنوان یک موسسه خانوادگی افتتاح شد. در اینجا همچنین یک اسنک بار وجود دارد که می‌توانید خوراکی‌های مورعلاقه‌تان را خریداری کرده و در طول نمایش فیلم میل کنید. این سینما در نزدیکی میدان تکسیم، توسط رستوران‌ها و کافه‌های متنوع احاطه شده و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خیابان استقلال استانبول به شمار می‌آید.

عکس: yabancitalk.com

منابع:

https://istanbulclues.com/istanbul-istiklal-street/

https://theculturetrip.com/europe/turkey/articles/the-top-7-things-to-do-and-see-in-istiklal-street-istanbul

مشاوره رایگان