رستوران‌های تاریخی که باید در سلطان احمد امتحان کنید

راهنمای گردشگری 25 تیر ، 1399 4 دقیقه

استانبول بهشت تجراب غذایی است. در واقع غذاهای غنی و متنوع آن، نشانگر این واقعیت است که این کلانشهر پر جنب و جوش، پایتخت یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های منطقه بود که زمانی از شمال آفریقا تا کریمه و از بالکان تا شبه جزیره عربستان امتداد داشت. سلیقه همه این سرزمین‌ها نقش مهمی در شکل گیری سنت‌های آشپزی این شهر پر رونق داشته و حتی در فروتنانه‌ترین حالت ممکن هم استانبول را به یک مقصد فوق‌العاده غذایی تبدیل کرده است. در اینجا سری به رستوران‌های تاریخی پر رونق‌ترین و جذاب‌ترین محله شهر یعنی سلطان احمد می‌زنیم.

Balıkçı Sabahattın

این رستوران تنها 4 سال پس از تاسیس ترکیه مدرن در سال 1927 افتتاح شد و از آن موقع به طور تخصصی به سرو ماهی‌ها می‌پردازد. در واقع به خوبی هم از پس این کار برآمده که حالا بعد سال‌ها همچنان دوام آورده و شناخته شده است. اگر تنها چند دقیقه به سمت پایین پیاده‌روی کنید می‌توانید این رستوران قدیمی را در اطراف ایاصوفیه پیدا کنید. در حالی که تنها تعداد کمی از نقاط تاریخی تا به امروز دوام آورده‌اند، این رستوران در عمارتی قدیمی در شیب خیابان با میز و صندلی‌های چوبی سفید و تراس تابستانی خودنمایی می‌کند. منو گسترده نیست و مزه‌های محدود اما خوشمزه‌ای همراه با ماهی‌های تازه و پخته برای سفارش وجود دارد.

آدرس: 1 Şehit Hasan Kuyu Sokak, İstanbul, 34122, Turkey

Matbah

این رستوران فوق‌العاده و درجه در طبقه همکف هتل grand Ottoman Hotel Imperial واقع شده است. شما این رستوران را می‌توانید در خیابان اصلی سلطان احمد و در سایه ایاصوفیه پیدا کنید. در دکوراسیون این رستوران خبری از المان‌های تاریخی و فرهنگی اصیل نیست و بیشتر مهمانان آن را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. با این همه این رستوران درجه یک برای سرو غذاهایی که در کاخ توپکاپی تهیه می‌شده شناخته شده و محبوب است. کاخ توپکاپی در همان نزدیکی واقع شده و در حال حاضر یکی از نقاط اصلی گردشگری در استانبول است. این غذاهای فوق‌العاده پارسی در بیشتر رستوران‌های مدرن ترکی یافت نمی‌شوند. در اینجا می‌توانید غذاهایی گوشتی را پیدا کنید که با میوه‌هایی مثل آلو پخته و با زعفران و دارچین و سایر ادویه‌جات معطر شده‌اند. به علاوه منویی از نوشیدنی‌های مختلف هم برای سفارش و صرف در کنار غذا وجود دارد.

آدرس: 6/1 Caferiye Sokak, İstanbul, 34400, Turkey

Tarihi Sultanahmet Köftecisi Selim Usta

این رستوران شگفت‌انگیز چند طبقه که در قلب سلطان احمد واقع شده در امتداد خیابان Divan Yolu قرار دارد. این خیابان زمانی یک جاده امپریالیستی و مسیر اصلی شهر قدیمی در دوره عثمانی بود. شما در این رستوران چند طبقه محبوب وهمیشه شلوغ می‌توانید غذاهای گوشتی معروف ترکی از کباب‌ها تا کوفته‌ها را سفارش دهید و نوش جان کنید. این رستوران که در سال 1920 تاسیس شده یکی از معدود مواردی است که برای سال‌ها و همچنان مورد حمایت مردم قرار دارد. شما در اینجا از کباب‌های اصیل درجه در کنار ترشی، فلفل و یا سبزیجات، سس گوجه و دیگر مخلفات میل کنید. برای نوشیدنی هم به چیزی جز دوغ، این نوشیدنی سنتی ایرانی به چیز دیگری فکر نکنید.

آدرس: No:12 Divan Yolu Caddesi, İstanbul, 34110, Turkey

Giritli Restaurant

قطعا غذا خوردن در جایی که جوی شبیه به میهمانی ترکی دارد همیشه جذاب و خاطره‌انگیز است. در اینجا شما می‌توانید نوشیدنی‌های ترکی را در کنار طیف گسترده‌ای از انواع مزه‌ها امتحان کنید. برای تجربه فرهنگی در این رستوران از سمت دریای مرمره به طرف سلطان احمد پایین بروید. شما این رستوران را در خانه‌ای قدیمی و چوبی که حیاطی باصفا و دوست داشتنی دارد خواهید یافت. بهتر از همه این که در منو بیش از 20 مزه مختلف، تعدادی غذاهای گرم و گزینه‌هایی از ماهی‌ها و نوشیدنی‌های ترکی یافت می‌شود. صاحبان اصلی این رستوران از مهاجران مسلمان Crete هستند. بنابراین شما در این رستوران غذاهایی را پیدا خواهید کرد که در رستوران‌های ترکی پیدا نمی‌کنید.

آدرس: 8 Keresteci Hakkı Sokak, İstanbul, 34122, Turkey

Pandeli Restaurant

این رستوران در دهه 1920 و در دوره عثمانی در محدوده بازار ادویه توسط یک چوپان یونانی از آناتولی مرکزی افتتاح شد. این رستوران در سال 2016 موقتا تعطیل شد و در سال 2018 مجددا درهای خود را به روی مردم گشود. کاشی‌کاری زیبا ودیدنی این رستوران به تنهایی دلیل کافی برای رفتن را به شما می‌دهد اما خوشبختانه غذاها هم خوب هستند.  عبدالله سویم با 20 سال سابقه سرآشپزی در این رستوران بعد از بازگشایی مجددا به فعالیت قبلی خود بازگشت. بهترین و معروف‌ترین غذاهای او hünkar beğendi غذایی با گوشت بره و بادمجان دودی است که به معنای واقعی کلمه باید آن را شاهانه نامید.

آدرس: Mısır Çarşısı No: 1, 34110 Fatih, Turkey

مشاوره رایگان