آب و هوای آنتالیا و بهترین زمان سفر

راهنمای سفر 02 مهر ، 1403 5 دقیقه

با رسیدن فصل تابستان، بازار سفرهای داخلی و خارجی بسیار داغ شده است. یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی، کشور ترکیه و شهر آنتالیا است. پیش از برنامه‌ریزی برای سفر باید درباره مقصد خود تحقیق کنید و بیشتر با آن آشنا شوید. برای مثال، باید بدانید که آب و هوای آنتالیا چگونه است؟ تا با توجه به آن، بهترین زمان سفر به این شهر را انتخاب کنید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی آب و هوای آنتالیا بپردازیم. اگر قصد سفر به این شهر زیبا و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و خوش‌گذرانی در سواحل آن را دارید، حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

وضعیت آب و هوای آنتالیا به طور کلی

آب و هوای آنتالیا مدیترانه‌ای است؛ یعنی تابستان‌های گرم و تقریباً خشک و زمستان‌های معتدلی دارد. میانگین دمای هوا در آنتالیا بین پنج تا 34 درجه سانتی‌گراد است و به‌ندرت به منفی صفر می‌رسد.

البته دمای بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد نیز در این شهر سابقه چندانی ندارد. شهروندان آنتالیا در مرداد و اوایل شهریور، شاهد بالاترین میانگین دمای روزانه هستند؛ اما آب و هوای آنتالیا در شهریور ماه رو به خنکی می‌رود و گرمای هوا به‌طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

کمترین میانگین دمای روزانه این شهر متعلق به ماه ژانویه، یعنی همان اواسط دی تا اواسط بهمن است. سرمای آنتالیا شدید نیست و مردم این شهر به‌ندرت برف می‌بینند؛ اما میانگین بارش در آنتالیا به بیش از 1000 میلی‌متر در سال می‌رسد. اگر عاشق هوای گرم، روزهای روشن و آفتابی و تفریح‌های آبی هستید، آنتالیا بهترین گزینه برای سفر است.

تصویری از آنتالیا در بهار

تصویری از آنتالیا در فصل بهار

آب و هوای آنتالیا در بهار

تعطیلات نوروزی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین تعطیلات در ایران است؛ به‌همین دلیل، بسیاری از مردم راهی سفرهای داخلی و خارجی می‌شوند. کشور ترکیه نیز از محبوب‌ترین مقاصد سفرهای خارجی در بین ایرانی‌ها است. بنابراین، پیش از هرچیز باید آب و هوای آنتالیا در عید را بررسی کنید. این شهر در فروردین‌ماه بسیار خنک و خوش‌آب‌و‌هوا است.

حداکثر دمای آنتالیا در روزهای فروردین به 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و کمینه آن حدود شش درجه سانتی‌گراد است. در سفر نوروزی به این شهر، احتمالاً شاهد باران نیز خواهید بود. پیش بینی آب و هوای آنتالیا چندان ساده نیست؛ پس قبل از سفر حتما سایت‌های هواشناسی را بررسی کنید.

آب و هوای آنتالیا در فروردین از هر لحاظ ایده‌آل است؛ اما هرچه به‌طرف تابستان پیش برویم، دمای هوا و میزان رطوبت بیشتر می‌شود. اگر طاقت گرما را ندارید، پیش از شروع خرداد به آنتالیا سفر کنید. آب و هوای آنتالیا در خرداد ماه گرم می‌شود و دمای هوا به بالای 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

آب و هوای آنتالیا در تابستان

تابستان‌های آنتالیا گرم و مرطوب است؛ اما اغلب گردشگران برای شنا، حمام آفتاب، تفریح‌های ساحلی و خوش‌گذرانی در پارک‌های آبی به این شهر سفر می‌کنند. پس چه زمانی بهتر از بهار و تابستان؟ آب و هوای آنتالیا در تیر ماه بسیار گرم می‌شود و این گرما در مرداد به اوج خود می‌رسد. میانگین دمای هوای این شهر در تابستان بین 30 تا 40 درجه سانتی‌گراد است و زمان مناسبی برای تفریح‌های آبی به‌حساب می‌آید. تورهای بسیاری نیز در تابستان به مقصد آنتالیا برگزار می‌شوند. اگر در تابستان به سواحل شهر سر بزنید، با حجم عظیمی از گردشگران مواجه خواهید شد.

نمایی از یک ساحل در آنتالیا در فصل تابستان

نمایی از ساحلی در آنتالیا

آب و هوای آنتالیا در پاییز

دمای هوای آنتالیا در پاییز بین 8 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. هرچه به زمستان نزدیک می‌شویم، این دما کاهش پیدا می‌کند و سردتر می‌شود. با رسیدن پاییز و خنک شدن هوا، توریست‌ها کمتر به آنتالیا سفر می‌کنند. اگر در این فصل به آنتالیا سفر کنید، شاهد هوایی بی‌نظیر و شهری خلوت خواهید بود.

آب و هوای آنتالیا آبان ماه به‌تدریج رو به سردی می‌رود؛ اما در مجموع‌، پاییزهای این شهر سرمای چندانی ندارد و برای گشت‌و‌گذار بسیار مطلوب است. فقط باید بازی‌های ساحلی و پارک‌های آبی را فراموش کنید؛ چراکه دمای آب مناسب شنا و سایر فعالیت‌های آبی نیست.

آب و هوای آنتالیا در زمستان

آنتالیا نیز مانند سایر شهرهای مدیترانه‌ای، زمستان‌های استخوان‌سوزی ندارد. دمای هوای این شهر در برخی روزهای زمستانی به صفر می‌رسد؛ اما به‌ندرت منفی می‌شود. در زمستان، خبری از فستیوال‌های رنگارنگ، بازی‌های آبی و ساحلی و رویدادهای مختلف نیست؛ در نتیجه گردشگران بسیار کمی در این فصل به آنتالیا سفر می‌کنند.

شاید در زمستان، آب و هوای لارا آنتالیا و سایر سواحل این شهر برای شنا و فعالیت‌های آبی مناسب نباشد؛ اما مردم خود را برای جشن سال نوی میلادی آماده می‌کنند. البته شور‌وحال کریسمس در آنتالیا به اندازه استانبول نیست؛ اما قیمت پایین تورها، آب‌وهوای خنک و شهر خلوت، از مزایای سفر به آنتالیا در فصل زمستان محسوب می‌شوند.

تصویری از طبیعت زیبای آنتالیا

تصویری از طبیعت زیبای آنتالیا

بهترین زمان سفر به آنتالیا

بهترین زمان سفر به آنتالیا با سلیقه و بودجه هر مسافر رابطه مستقیم دارد. اگر با هوای گرم مشکلی ندارید و عاشق تفریح در ساحل و پارک‌های آبی هستید، بهار و تابستان را برای سفر به آنتالیا انتخاب کنید. در صورتی که تحمل گرما و سیل عظیم گردشگران را ندارید، فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به آنتالیا هستند. باید به این نکته بسیار مهم نیز اشاره کنیم که هتل‌ها و تورهای آنتالیا در زمستان قیمت پایین‌تری از سایر فصل‌ها دارند.

بهترین آب و هوای آنتالیا برای سفر در چه فصلی است؟

آب و هوای آنتالیا در فصل‌های بهار و پاییز بسیار مطبوع است؛ چراکه دمای هوا در بهترین حالت خود قرار دارد و رطوبت بسیار کم است؛ اما انتخاب بهترین زمان سفر به این شهر زیبا و دوست‌داشتنی کاملاً به اولویت‌های شما بستگی دارد. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، فصل مورد‌نظرتان را برای خرید تور آنتالیا انتخاب کرده باشید.

هر زمان که قصد سفر به آنتالیا را دارید، از تورهای آژانس مسافرتی آویسا الهه باستان استفاده کنید. تورهای این مجموعه با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت برگزار می‌شوند. با انتخاب آویسا، با خیال راحت و بدون دغدغه، سفرهای کاری و تفریحی را تجربه خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه اصلی سایت شوید و در صورت نیاز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول:

۱- وضعیت کلی آب و هوای آنتالیا چگونه است؟

آنتالیا آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد؛ به‌همین دلیل در تابستان‌ها گرم و مرطوب و در زمستان‌ها معتدل است. دمای هوای آنتالیا معمولاً به زیر صفر و بالاتر از 40 درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد.

۲- بهترین فصل سفر به آنتالیا چه فصلی است؟

انتخاب بهترین زمان سفر به سلیقه و هدف مسافران بستگی دارد؛ اما در مجموع می‌توان گفت که تابستان‌ها فصل گردشگری آنتالیا است؛ چراکه اغلب گردشگران برای تفریح‌های ساحلی و آبی به این شهر سفر می‌کنند.

مشاوره رایگان