معرفی قلعه‌های با شکوه گرجستان

راهنمای گردشگری 28 آبان ، 1398 4 دقیقه

گرجستان ممکن است در مقایسه با کشورهای آسیایی همسایه خود، کشور بزرگی به حساب نیاید اما واقعیت این است که این کشور، در تاریخ اروپا نقش مهمی را ایفا کرده است. موقعیت استراتژیک گرجستان در مسیر اروپا و آسیا باعث شد در طول تاریخ، بسیاری از امپراتوری‌ها و پادشاهان، برای تسلط بر این سرزمین برنامه‌ریزی کرده و به آن یورش کنند. به همین دلیل هم حاکمان گرجستان، دریافته بودند که باید استحکامات دفاعی ویژه‌ای داشته باشند.

اکنون قلعه‌های کوچک و بزرگ فراوانی از دوره‌های مختلف تاریخی در جای جای گرجستان دیده می‌شوند که یادگاری از همان دوران هستند. بیشتر این قلعه‌ها برای محافظت از شهرها و مردمان گرجستان در برابر مهاجمان خارجی ساخته شده بودند. هر یک از این قلعه‌ها داستان جالبی دارند که با یک واقعه تاریخی همراه می‌شوند. در ادامه این مطلب با هفت قلعه ارزشمند گرجستان در حوالی باتومی، تفلیس و شهرهای دیگر این کشور آشنا می‌شویم که نشان دهنده شکوه و عظمت تاریخی گرجستان هستند.

 

 قلعه گوری

مکان: شهر گوری

قدمت: دوره باستان

قلعه گوری بر روی تپه‌ای در شهر گوری ساخته شده است. پیش‌بینی می‌شود که این قلعه در دوران باستان ساخته شده است. نخستین نشانه‌های تاریخی، نوشته‌هایی درباره این قلعه است که در نسخه‌های خطی قرن سیزدهم کشف شده است. این قلعه، در گذشته به دلیل موقعیت استراتژیک بارها و بارها مورد حمله قرار گرفت. قلعه گوری، چندین دوره از بازسازی‌ها را پشت سر گذاشته است. آخرین باسازی بزرگ آن در سال 1774 میلادی انجام شد.

این ارگ عظیم که بیشتر فضای آن از سنگ فرش پوشیده شده است، در اثر زلزله در سال 1920 میلادی خسارت‌های جدی را متحمل شده است. اگر با تور گرجستان سفر می‌کنید بدانید که نقاشی‌های دیواری برجسته‌ای به شکل درختچه در دیوارهای قلعه بسیار چشمگیر هستند. یک مسیر پیاده روی سنگ فرش شده برای رسیدن به ارگ ​​بالای تپه وجود دارد.

 

بخوانید: ۵ رستوران رمانتیک در تفلیس

 

 

قلعه ناریکالا

مکان: تپه‌ای در شهر تفلیس

قدمت: قرن هفدهم میلادی

قلعه ناریکالا در گرجستان یکی از مهم‌ترین قلعه‌های این کشور است که در تپه‌ای در تفلیس واقع شده است. این تپه با نمایی مشرف به تفلیس، در دو بخش جداگانه ساخته شده است. قلعه ناریکالا با گذشت قرن‌ها توسط حاکمان گرجستان نوسازی شده و گسترش پیدا کرده است.

استحکامات اصلی قلعه ناریکالا در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است. بخش بزرگی از این قلعه در سال 1827 میلادی در اثر زلزله شدید گرجستان ویران شد. این قلعه با دیوارهای قوی، برج‌ها و معماری ناهموار قابل توجه است. دستیابی به قلعه از طریق راه آهن امکان‌پذیر است.

 

 

قلعه آنانوری

مکان: شمال شهر تفلیس/ حاشیه رود آراگوی

قدمت: قرن شانزدهم میلادی

قلعه آنانوری یکی از قلعه‌های برتر گرجستان است که در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. قلعه آنانوری در حاشیه رود آراگوی واقع شده است. قلعه آنانوری یکی از میراث جهانی یونسکو است که درست در مسیر جاده معروف و بزرگ ابریشم قرار گرفته است.

این قلعه، محل سکونت دوک آراگوی اریستاوی بود که از قرن سیزدهم تا هجدهم میلادی در دره ترگی سلطنت می‌کرد. برای لذت بردن از نمای شهر تفلیس، میتوانید از بلندترین برج‌های قلعه آنانوری بالا بروید. قلعه آنانوری اکنون دارای برج ناقوس و سه کلیسا در کنار ارگ اصلی است.

 

 

قلعه پترا

مکان: دهکده زیبا Tsikhisdziri

قدمت: قرن ششم میلادی

قلعه پترا در نزدیکی باتومی یکی از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیدنی‌های جالب در گرجستان است که با منظره ای خیره کننده از بالای قلعه پترا، دریای سیاه و اطراف باتومی همراه است. پترا از کلمه یونانی به معنی صخره گرفته شده است. قلعه پترا توسط رومی‌ها در یک محل استراتژیک که هم به دریای سیاه و هم به راه خاکی دید داشته است، بنا شد.

هدف از ساخت قلعه این بود که اگر کشتی جنگی یا لشکری پیاده قصد ورود به باتومی را داشت، از آن آگاه شوند. این مجموعه باستانی، ویرانه‌های یک کاخ، ساختمان‌های کشاورزی و یک حمام عتیقه را در خود جای داده است.

 

 

قلعه خترویسی

مکان: منطقه مشکتی جنوبی، مشرف به روستای خترویسی

قدمت: قرن دوم پیش از میلاد

قلعه خرتویسی، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های گرجستان است که در بالای کوه و در مجاورت رود متکواری و پاراوانی واقع شده است. این قلعه از نظر استراتژیک این قلعه در منطقه‌ای مهم قرار دارد به همین دلیل در گذشته بسیار مورد حمله دشمنان قرار گرفته و مدتی هم توسط ترک ها اشغال شده بود.

اگرچه قدمت نخستین بناهای ساخته شده این قلعه به قرن دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد، اما قلعه موجود در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است. دیوار شرقی ارگ دارای دو تونل است که آن را به رودخانه‌های پایین دست متصل کرده است. از طریق این تونل‌ها می‌توان به قلعه دیگری رسید.

 

بخوانید: برترین شاهکارهای معماری تفلیس

 

 

قلعه گرمی

مکان: شرق تفلیس، ایالت کاختی گرجستان، دره آلازان

قدمت: قرن شانزدهم میلادی و پیش از آن

در حقیقت، بنای گرمی به عنوان یک مجموعه معبد ساخته شده بود اما با گذشت زمان کاربری آن به قلعه تغییر کرد.قلعه گرمی، ایستاده بر فراز دره سرسبز آلازان، یکی از مقاصد مهم گردشگری در گرجستان است. در ویرانه‌های قلعه دوره قرون وسطایی، هنوز هم می‌توانید انبارهای شراب، حمام و غرفه‌های تجاری را ببینید.

 

 

قلعه سورمی

مکان: شمالی شهر سورمی

قدمت: نامشخص

قلعه سورمی، یک ارگ تاریخی است که در بخش شمالی شهر سورمی گرجستان واقع شده است. نظریه‌های متناقضی درباره قدمت این قلعه وجود دارد چراکه در طول تاریخ بارها مورد هجوم قرار گرفته و تخریب شده است. با این حال پیش‌بینی می‌شود که این قلعه در نخستین شهرک انسانی در قلمرو سورمی ساخته شده است و قدمتش به اوایل عصر برنز باز می‌گردد. معماری جالب و کلیسایی قلعه سورمی آن را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است.

 

بخوانید: معرفی بهترین خیابان‌های تفلیس برای پیاده‌روی

 

مشاوره رایگان