جاذبه‌های گردشگری گوا‎ (قسمت اول)

راهنمای سفر 01 خرداد ، 1402 7 دقیقه

گوا کوچکترین ایالت هند از نظر مساحت و چهارمین ایالت کوچک از نظر جمعیت است. این شهر در سایه سواحل زیبا و مکان‌های تاریخی، امروزه به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری هند تبدیل شده و سالانه مورد بازدید توریست‌های زیادی قرار می‌گیرد. گوا در منطقه گرمسیری و نزدیک دریای عرب واقع شده و دارای آب و هوای گرم و مرطوب در اکثر فصول سال است. با توجه به موارد فوق و اهمیتی که گوا در صنعت گردشگری کشور هند دارد در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کامل به جاذبه‌های گردشگری آن بیاندازیم. پس اگر شما نیز قصد سفر به این مقصد را در تور هند دارید برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری گوا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

ساحل کالانگوت، گوا (Calangute Beach, Goa)

ساحل کالانگوت بزرگترین ساحل در شمال گوا و یکی از بهترین مکان‌های توریستی گوا برای بازدید و تفریح است بازدید از آن را نباید از دست داد.Calangute  به عنوان "ملکه سواحل" در گوا شناخته شده و با چشم‌اندازی زیبا توانسته مورد پسند گردشگران قرار بگیرد. توجه داشته باشید که این ساحل دارای ماسه‌های نرم بوده و دریا اغلب اوقات مواج است. بنابراین بهترین گزینه برای موج‌سواری به حساب می‌آید. یکی از سرگرمی‌های اصلی گردشگران در این منطقه تماشای غروب و طلوع خورشید است. ناگفته نماند که در طول ماه‌های خرداد تا شهریور به دلیل دریای مواج و جزر و مد که شنا کردن را خطرناک می‌کند، بازدید از این ساحل ترجیح داده نمی‌شود. بهترین زمان برای بازدید از این ساحل اواسط آبان تا اواسط اسفند است.

از جمله امکانات این مکان می‌توان به چندین رستوران ساحلی اشاره کرد که بیشتر آنها منطقه مخصوص به خود با تخت‌های آفتابگیر برای حمام آفتاب نزدیک به خط ساحلی دارند. توجه داشته باشید که این منطقه زندگی شبانه پرجنب و جوشی نداشته و معمولا کلاب‌های شبانه و بارها در ساعت ۱۰ شب تعطیل می‌شوند. پاراسلینگ، موج سواری، موز سواری و جت اسکی از دیگر تفریحاتی هستند که در این مکان می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

ایستگاه‌های نزدیک به ساحل کالانگوت:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۱۴ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن واسکو داگاما در فاصله ۴۱ کیلومتری

 

ساحل باگا، گوا (Baga Beach, Goa)

ساحل باگا در محدوده شمال گوا قرار گرفته و از دیگر جاذبه‌های گردشگری گوا محسوب می‌شود. این ساحل به دلیل فضای زیبا و چشم‌انداز دوست داشتنی‌ که دارد اغلب به عنوان مقصدی برای گذراندن ماه عسل زوج‌ها انتخاب می‌شود. همچنین ساحل باگا به خاطر کلبه‌های ساحلی و غذاهای دریایی لذیذ مشهور است. زندگی شبانه در باگا بسیار هیجان انگیز بوده و برخی از جذاب‌ترین کلاب‌های شبانه و انواع مکان‌های تفریحی بزرگسالان را در خود جای داده که تیتو و مامبوس از جمله آن‌ها هستند. از دیگر جذابیت‌های این ساحل می‌توان به دایر شدن شنبه بازار در آن اشاره کرد که فرصت خریدی جذاب را برای گردشگران فراهم می‌کند.

از جمله ویژگی‌های این ساحل دوست داشتنی می‌توان به شن‌های قهوه‌ای طلایی تمیز، مسیرهای پیاده‌روی طولانی و فضای بزرگ آن اشاره کرد. همچنین ساحل باگا برای ورزش‌های آبی مانند پاراسلینگ، اسکی روی آب، موج سواری، غواصی، کایاک سواری و موارد دیگر مناسب بوده و به دلیل غروب آفتاب دیدنی و ماهیگیری محبوب است. ساحل باگا را می‌توان در هر زمانی از سال بازدید کرد. با این حال، در طول فصل باران‌های موسمی، امواج جزر و مد می‌توانند مانع از فعالیت‌های آبی شوند. از همین رو بهترین زمان برای بازدید از آن اواسط مهر تا اواسط بهمن ماه است.

ایستگاه‌های نزدیک به ساحل باگا:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۱۵ کیلومتری

 

بازیلیکای بوم عیسی، گوا (Basilica Of Bom Jesus, Goa)

کلیسای معروف Bom Jesus بخشی از میراث جهانی یونسکو بوده و امروزه به عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری گوا شناخته می‌شود. این کلیسا که با نام آرامگاه سنت فرانسیس خاویر نیز شناخته می‌شود  بنایی به جا مانده از سال ۱۵۹۴ است که اهمیت تاریخی زیادی دارد. گفته می‌شود که این بنا اولین کلیسای کوچک در هند است که به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری باروک معرفی می‌شود. از جمله جذابیت‌های این کلیسا می‌توان به نمای باشکوه و فضای داخلی کلیسا زیبای آن اشاره کرد که نقاشی‌هایی از وقایع زندگی سنت فرانسیس خاویر را به نمایش می‌گذارد. ناگفته نماند که هر ساله در تاریخ ۳ دسامبر (۱۲ آذر) جشن سنت فرانسیس خاویر در این مکان برگزار شده و جمعیت سنگینی در مقابل آن جمع می‌شوند. این یک مراسم مذهبی بوده و ۹ روز ادامه می‌یابد. ساعات بازدید از این کلیسا روزهای دوشنبه تا شنبه از ۹ صبح تا ۱۸:۳۰ و یکشنبه‌ها از ۱۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر است.

ایستگاه‌های نزدیک به بازیلیکای بوم عیسی:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۹ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن واسکو داگاما در فاصله ۲۷ کیلومتری

 

قلعه آگوادا، گوا (Aguada Fort, Goa)

قلعه بزرگ آگوادا که زمانی برای جلوگیری از ورود کشتی‌ها به رودخانه ماندوی ساخته شده بود تا از گواهای قدیمی در برابر حملات هلندی‌ها محافظت کند امروزه به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در گوا تبدیل شده است. تاریخ ساخت این قلعه به سال ۱۶۱۲ بازمی‌گردد و یک بنای تاریخی برای بازدید از گوا محسوب می‌شود. علاوه بر قلعه گردشگران فرصت بازدید از یک زندان مرکزی و یک فانوس دریایی را نیز دارند که در قرن نوزدهم ساخته شده و در همین نزدیکی واقع شده‌اند. بازدید از این قلعه همه روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸ ممکن بوده و برای وارد شدن به آن باید هزینه ۲۰ روپیه پرداخت شود.

ایستگاه‌های نزدیک به قلعه آگوادا:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۱۵ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن مارگائو در فاصله ۴۹ کیلومتری

 

ساحل واگاتور، گوا (Vagator Beach, Goa)

یکی دیگر از بهترین مکان‌های دیدنی در گوا ساحل واگاتور، نام دارد. ساحل واگاتور بخشی از خط ساحلی ۳۰ کیلومتری در امتداد سواحل غربی گوا در کنار دریای عرب است که از فورت آگوادا شروع شده و به ساحل چاپورا و قلعه چاپورا ختم می‌شود. این خلیج بین ارتفاعات سنگی قرار گرفته و پوشیده از شن و ماسه سفید نرم است که توسط درختان نارگیل و صخره‌های سیاه و سفید بزرگ پوشیده شده است. به دلیل موقعیت مکانی عالی و دسترسی آن به جاذبه‌های گردشگری دیگر این ساحل معمولا با استقبال گردشگران همراه بوده و عموما شلوغ است. برای بازدید از این ساحل پیشنهاد می‌کنیم وسایل ضروری برای سفر تفریحی ساحلی همراه خود داشته باشید. علاوه بر منظره‌های زیبای طبیعت این محدوده با مهمانی‌های پر جنب و جوش شبانه خود نیز معروف بوده و به خصوص در بین جوان‌ها شهرت بالایی دارد.

محدوده ساحل Vagator برای شنا امن بوده و نجات غریق‌ها در سرتاسر آن حضور دارند. در کنار تمامی این موارد علاقه‌مندان به تفریحات هیجان‌انگیز آبی می‌توانند در ساحل واگاتور از تفریحاتی نظیر قایق‌سواری، اسکوترهای آبی و ... لذت برده و یا در رستوران‌های محلی اطراف مشغول شوند. در نهایت نیز مسافران می‌توانند از بازار صنایع دستی محلی دیدن کرده و سوغاتی‌های زیبایی را برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنند. ناگفته نماند که بهترین زمان برای بازدید از این ساحل اواسط آبان تا اواسط بهمن است.

ایستگاه‌های نزدیک به ساحل واگاتور:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۱۹ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن واسکو داگاما در فاصله ۴۶ کیلومتری

 

معبد شری مانگوشی، گوا (Shri Mangueshi Temple, Goa)

معبد شری مانگوشی یکی از مکان‌های توریستی و زیارتی مهم در گوا است. این معبد به عنوان یکی از بزرگترین، ثروتمندترین و محبوب‌ترین زیارتگاه‌های هندو در گوا شناخته می‌شود. گفته می‌شود قدمت این بنا به سال ۱۵۴۳ برمی‌گردد و تا کنون مورد بازسازی‌های گسترده‌ای واقع شده است. از جذابیت‌های اصلی این معبد برای گردشگران می‌توان به سبک معماری باشکوه آن اشاره کرد که با برج‌های سفید رنگش توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این معبد در طول سال میزبان جشنواره‌های مذهبی متعددی است که اگر خوش شانس باشید تجربه حضور در آن‌ها را خواهید داشت. زمان بازدید از این مجموعه همه روزه از ساعت ۶ صبح الی ۱۰ شب است.

ایستگاه‌های نزدیک به معبد شری مانگوشی:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۲۱ کیلومتری
  • ایستگاه راه‌آهن واسکو داگاما در فاصله ۳۷ کیلومتری

 

ساحل کولوا، گوا (Colva Beach, Goa)

ساحل کولوا یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در سفر با تور هند است که فرصت لذت بردن از تفریحات آبی را برای گردشگران فراهم می‌کند. این مکان قدیمی‌ترین، بزرگترین و دیدنی‌ترین سواحل گوا بوده و از شن و ماسه سفید نرم به امتداد ۲۵ کیلومتر تشکیل شده است. همچنین این ساحل زیبا و دیدنی توسط نخل‌های نارگیل احاطه شده و جلوه‌ای دوچندان پیدا کرده است. امروزه این ساحل مملو از خانه‌ها و ویلاهای زیبایی شده که گردشگران بسیاری را به خصوص در تعطیلات آخر هفته به خود جذب می‌کند. همچنین کولوا یکی از رایج‌ترین ساحل‌های گوای جنوبی به‌ویژه برای خرید و تفریحات شبانه است. از دیگر جذابیت‌های آن می‌توان به رستوران‌های متعدد، مناطق شنا امن با حضور ناجیان غریق، ورزش های آبی مثل جت اسکی و قایق‌های تندرو اشاره کرد. بهترین زمان برای بازدید از ساحل کولوا در ماه‌های آبان تا اسفند است.

ایستگاه‌های نزدیک به ساحل کولوا:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۳۳ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن مارگائو در فاصله ۸ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن واسکو در فاصله ۲۵ کیلومتری

 

کلیسای جامع سه، گوا (Se Cathedral, Goa)

کلیسای جامع سه به عنوان یکی از بزرگترین کلیساهای آسیا شناخته می‌شود که در شهر تاریخی گوا واقع شده و شالانه مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد. این مکان از ارزش تاریخی بالایی برخوردار بوده و نام آن در سایت میراث جهانی یونسکو قرار دارد. طبق تاریخ، ساخت این کلیسای باشکوه در سال ۱۵۶۲ در زمان سلطنت پادشاه دوم سباستیائو آغاز شد و تا سال‌های طولانی ادامه داشت. کلیسای جامع سه به سبک پرتغالی-گوتیک ساخته شده و دارای نمایی زیبا و دیدنی است. چنانچه مسافران تور هند قصد بازدید از این جاذبه را داشته باشند می‌توانند همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰ به آنجا بروند.

ایستگاه‌های نزدیک به کلیسای جامع سه:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۹ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن واسکو داگاما در فاصله ۲۷ کیلومتری

 

قلعه ریس ماگوس، گوا (Reis Magos Fort, Goa)

قلعه Reis Magos از دیگر مکان‌های تاریخی گوا است که تاریخ ساخت آن به سال ۱۵۵۱ برمی‌گردد. گفته می‌شود که این قلعه نقش مهمی در دفاع از گوا در سال ۱۷۳۹ در برابر حمله ماراتاها ایفا داشته و به دلیل اهمیت استراتژیک همواره مورد توجه دولت‌های هندوستان بوده است. البته این قلعه در مقایسه با دیگر قلعه‌های گوا بسیار کوچک بوده و زمانی از آن به عنوان محل سکونت نایب السلطنه استفاده می‌شد که بعدها به قلعه تبدیل شد. این قلعه بر روی تپه‌ای قرار دارد که می‌توان از طریق یک رمپ یا یک راه پله باریک به آن دسترسی داشت. از بالای آن نیز تماشای منظره‌ای زیبا از رودخانه ماندوی ممکن بوده و قطعا ارزش بازدید دارد. توجه داشته باشید که در نزدیکی قلعه، کلیسایی با همین نام قرار دارد که هر سال در تاریخ ۶ ژانویه (۱۶ دبی) جشن رنگارنگ «فیستا دوس ریس ماگوس» در آن برگزار شده و علاقه‌مندان فرصت حضور در آن را خواهند داشت. زمان بازدید از این قلعه همه روزها به جز دوشنبه از ۱۰:۳۰ تا ۱۷:۳۰ است.

ایستگاه‌های نزدیک به قلعه ریس ماگوس:

  • ایستگاه اتوبوس پانجیم کادامبا در فاصله ۷ کیلومتری
  • ایستگاه راه آهن واسکو داگاما در فاصله ۳۴ کیلومتری

 

چنانچه آشنایی با جاذبه‌های گردشگری گوا برای شما جذاب بود، برای شناخت مکان‌های توریستی بیشتر در این شهر شما را به همراهی ما در قسمت دوم این مقاله نیز دعوت می‌کنیم.

 

منبع

 

مشاوره رایگان